PMS en PMDD: klachten voorafgaand aan je menstruatie

pms pmdd klachten menstruatie vrouw moe

PMS en PMDD: klachten voorafgaand aan je menstruatie

PMS en PMDD, deze klachten voor je menstruatie kunnen je dagelijks leven flink overhoop halen.

Menstrueren. Vanaf de eerste keer krijg je te horen dat het ‘erbij hoort’. Het geeft nu eenmaal aan dat je vruchtbare periode is aangebroken. Hoewel de menstruatie op zich voor veel meisjes en vrouwen niet altijd een pretje is – bijvoorbeeld als je last hebt van veel bloedverlies tijdens de menstruatie – is het weer een verlossing van de klachten die voorafgaan aan de menstruatie. Van PMS en PMDD klachten wordt vaak ook gezegd ‘het hoort erbij’, maar ze kunnen je dagelijkse leven aardig in de war schoppen. Wat zijn PMS en PMDD precies? En is er een behandeling voor? Je leest het hier.

PMS-klachten

Veel vrouwen ervaren PMS-klachten. PMS is de afkorting voor premenstrueel syndroom en is een verzamelnaam voor alle klachten die je voorafgaand aan je menstruatie kunt ervaren. Hoe weet je of je last hebt van PMS? Symptomen die veel voorkomen zijn bijvoorbeeld gevoelige, gespannen borsten, pijnklachten in de buik en rug en plotselinge huilbuien. Er zijn echter veel verschillende PMS-symptomen. Ze verschillen van vrouw tot vrouw en zelfs per menstruatie kun je er de ene keer meer last van hebben dan de andere keer. Zoals de naam zegt ervaar je de klachten voordat de menstruatie echt begint. De PMS-symptomen kun je enkele dagen voor de menstruatie ervaren. Sommige vrouwen hebben al heel vroeg in de cyclus last van PMS. Klachten beginnen bij hen al twee weken voor de ongesteldheid begint. Heb je last van een onregelmatige menstruatie, dan kan het soms moeilijk te voorspellen zijn wanneer je symptomen te maken hebben met PMS.

Wat is PMDD?

Als vrouw kun je flink last hebben van PMS. Klachten hiervan zijn vervelend, maar PMDD is nog een paar graden erger om te hebben. Voorheen werden PMDD-klachten onder PMS-klachten geschaard. Technisch gezien is dat niet vreemd, want PMS lijkt erg op PMDD. Klachten hiervan komen ook voor voorafgaand aan de menstruatie. Wat is PMDD dan precies? PMDD is de afkorting voor Premenstrual Dysphoric Disorder en geeft zeer veel en zeer heftige emotionele klachten. Denk hierbij aan depressieve gevoelens, oncontroleerbare huilbuien en woedeaanvallen. Ongeveer vijf procent van alle vrouwen ervaart PMDD-klachten voor de menstruatie doorzet. PMDD is nog vrij onbekend, maar steeds meer artsen onderkennen het verschil tussen de lichte en zware PMS-symptomen.

PMDD en PMS symptomen

Heb jij last van PMS of PMDD? De meest voorkomende klachten die bij beide horen, zetten we hier op een rijtje. Let wel: dit zijn de meest voorkomende klachten die bekend zijn bij artsen en de emotionele symptomen zijn bij PMDD sterker aanwezig. Hou voor jezelf eens bij welke ongemakken je ervaart voorafgaand aan je menstruatie om erachter te komen hoe erg je last hebt van PMS of PMDD. Klachten die het meest voorkomen zijn: 

  • gespannen, pijnlijke borsten;
  • pijn in de buik en onderrug;
  • buikkrampen in de baarmoederstreek;
  • hoofdpijn en migraine;
  • opgeblazen gevoel, vocht vasthouden en toename van het gewicht;
  • pijn in spieren en gewrichten;
  • slecht of onrustig slapen;
  • vermoeidheid, weinig energie, lusteloosheid;
  • concentratieproblemen;
  • minder zin in seks;
  • verschillende geestelijke klachten waaronder: prikkelbaarheid, angsten, depressieve gevoelens, stemmingswisselingen, woedeaanvallen, driftbuien, onredelijk zijn en een constant nerveus of gespannen gevoel.

Waardoor ontstaan PMDD en PMS-symptomen?

Het is wellicht iets te makkelijk om te zeggen dat PMS en PMDD-klachten een hormonale oorzaak hebben, omdat dit zeer voor de hand ligt. Hormonen liggen zeker ten grondslag van de klachten, maar waarom ze de klachten in het lichaam veroorzaken, is niet helemaal duidelijk. Het kan zijn dat je een soort overgevoeligheidsreactie ervaart op het stijgende progesteron gehalte in aanloop naar de menstruatie. Het kan tevens de plotselinge daling van oestrogenen zijn. Er speelt zelfs een erfelijke factor mee op het krijgen van deze klachten. PMS en PMDD mogen echter niet onderschat worden; de klachten kunnen namelijk astma, epilepsie, diabetes en allergieën verergeren.

Behandeling PMS en PMDD

Is er een PMS behandeling mogelijk? Bij lichte klachten kan het gebruik van hormonale anticonceptie uitkomst bieden. Denk hierbij aan de anticonceptiepil of een spiraaltje. Doordat deze middelen de hormoonbalans reguleren, zou dit de klachten kunnen verminderen. In de praktijk worden er wisselende resultaten gezien. Vitamine B-supplementen zouden kunnen helpen, maar ook hiervan zijn de resultaten zeer wisselend. Toch werd er in een studie gezien dat de depressieve klachten verminderden met vitamine B6-suppletie, waardoor het zou kunnen helpen bij een PMDD-behandeling.

Gezonde voeding kan helpen om PMS en PMDD symptomen te verminderen

PMS, PMDD en voeding

Rondom je menstruatie kun je ineens ontzettend zin hebben in repen chocolade, bordjes friet en zakken chips. Deze vreetbuien behoren tot PMS en PMDD-klachten. Echter kan gezonde voeding beter helpen om PMS en PMDD-symptomen te verminderen. Neem een voedingssupplement gericht op vrouwen met calcium en vitamine B en D, eet extra groente en fruit en laat alcohol en cafeïne bij voorkeur staan. Hou je veel vocht vast door PMS? Vervang je gewone keukenzout dan door ongeraffineerd zeezout. Kies als voeding eens groene bladgroenten en ijzerhoudende groente. Spinazie, witlof, prei, asperges en andijvie zitten vol vitamines en mineralen die je kunnen helpen.

Inositol voor PMDD

Wist je dat het supplement inositol kan helpen bij de symptomen van PMS en PMDD? We beschreven al de voordelen van inositol voor PCOS, maar inositol kan ook voordelen hebben bij klachten van PMS en PMDD. In een onderzoek naar de effecten van myo-inositol op PMDD lieten de resultaten een significante verbetering van de symptomen zien. 

Wat kan je nog meer doen?

Vermoed je dat je last hebt van PMS of zelfs van PMDD? Klachten verergeren vaak bij stress. Probeer stress dus zoveel mogelijk te vermijden, vooral als je menstruatie eraan komt en de PMS en PMDD de kop op steken. Zorg goed voor jezelf en pak je ontspanning, vooral na stressvolle momenten. Dit kan bijvoorbeeld door te mediteren, yoga oefeningen te doen, te sporten (de endorfine helpt te ontspannen), een spa dag te nemen of gewoon een warm bad te nemen.

Probeer ook voldoende nachtrust te nemen. Vooral wanneer je last hebt van vermoeidheid en onrustig slapen. Creëer voor je gaat slapen een rustgevend avondritueel, bijvoorbeeld met een kopje kruidenthee, een niet al te spannend boek, een warm bad en geen schermtijd.

En maak je niet te veel zorgen over de PMS en PMDD-klachten. Praat erover met andere vrouwen, zoals je beste vriendin of moeder. Heb je erg veel last van deze vervelende kwalen, raadpleeg dan je huisarts of een speciale vrouwenarts.

Digitale bronnen:

Wetenschappelijke bronnen:

Gianfranco, C., Vittorio, U., Silvia, B., & Francesco, D. (2011). Myo-inositol in the treatment of premenstrual dysphoric disorder. Human psychopharmacology26(7), 526–530. https://doi.org/10.1002/hup.1241

Vaginisme en pijn bij seks zijn vaak goed te behandelen
Vaginale ongemakken

Vaginisme komt vaak voor, maar veel vrouwen lijden in stilte

Wist je dat zo’n tien procent van de vrouwen in Nederland vaginistische reacties of pijn tijdens het vrijen heeft? Vaginisme komt dus relatief vaak voor, maar toch horen we er maar weinig over. En dat is jammer, want het is vaak goed te verhelpen.

artikel Delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
      Logo wit Help ik ben vrouw

      Wij geloven dat je grip hebt op je eigen gezondheid. Wij zijn er om je te ondersteunen, te begeleiden en te inspireren met informatieve artikelen en persoonlijke ervaringen over vrouwengezondheid.

      © 2020. Alle rechten voorbehouden. Onze websitediensten, inhoud en producten zijn alleen voor informatieve doeleinden. Help ik ben vrouw geeft geen medisch advies, diagnose of behandeling. Voor verdere informatie, zie disclaimer.

      Help ik ben vrouw
      Logo